Monika Mrozowska zachwyca się smakiem umami i została okrzyknięta królową polskiej kuchni przez Grzegorza Łapanowskiego.

Na zakończonym w niedzielę 39. Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym jury w składzie: Dorota Kędzierzawska (Polska), Nadejda Koseva (Bułgaria), Yurii Andrukhovych (Ukraina), Alejandro Torres Kennedy (Meksyk) przyznało następujące nagrody:

Grand Prix Warszawskiego Festiwalu Filmowego otrzymał CIEŃ CATIRE / THE SHADOW OF CATIRE / LA SOMBRA DEL CATIRE, reż. Jorge Hernandez Aldana (Wenezuela/Meksyk). Nagroda ta obejmuje pieniężną sumę ufundowaną przez Prezydenta m.st. Warszawy w wysokości 100 000 zł. Jury uzasadniło swoją decyzję, uznając, że jest to „wzruszająca i delikatna, uniwersalna i osobista kinematograficzna podróż w głąb ludzkiej duszy”.

Drugą nagrodą przyznawaną na 39. Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym była Nagroda dla Najlepszego Reżysera, którą otrzymał OSTATNI MĘŻCZYŹNI / THE LAST MEN / LES DERNIERS HOMMES, reż. David Oelhoffen (Francja). Uzasadnienie jury brzmiało: „Za odwagę zagłębienia się w ekstremalny, a zarazem piękny sposób, w szeroko eksplorowany gatunek i skuteczne znalezienie sposobu na ukazanie ważnych, wrażliwych i istotnych aspektów kondycji ludzkiej”.

Wyróżnienie / Special Mention:

KAPELUSZ / HAT, reż. Barak Barkan (Izrael)

Uzasadnienie jury: „Za talent twórczego opowiadania historii i za przedstawienie wyjątkowo wrażliwego portretu kobiety, która musi odnaleźć się w nowej rzeczywistości”.

Specjalna Nagroda Jury:

JUŻ CIĘ NIE KOCHAM / I DON’T LOVE YOU ANYMORE / UŽ TĚ NEMÁM RÁD, reż. Zdeněk Jiráský (Czechy/Rumunia/Słowacja)

Uzasadnienie jury: za poetyczne i emocjonalne ukazanie wewnętrznego świata dwojga nastolatków w współczesnej Europie Wschodniej.

Jury KONKURSU CREME DE LA CREME:

Irena Strzałkowska, Natalia Koryncka-Gruz, Grzegorz Pacek przyznało:

Nagroda Crème de la Crème

OSADNICY / THE SETTLERS / LOS COLONOS, reż. Felipe Gálvez (Chile/Argentyna/Wielka Brytania/Tajwan/Francja/Dania/Szwecja/Niemcy)

Uzasadnienie jury: „Za zmuszający do refleksji obraz okrucieństwa człowieka wobec innych, manifestującego się w różnych postaciach przemocy, która prowadzi do rasizmu, nacjonalizmu i ludobójstwa”.

Wyróżnienie / Special Mention:

IO, reż. Jerzy Skolimowski (Polska/Włochy)

Uzasadnienie jury: „Za pełną empatii opowieść o losie osiłka w świecie ludzi, która uczy nas szacunku dla innych istot, naszych współlokatorów na Ziemi”.

Jury KONKURSU 1-2:

Feliks Falk (Polska), Linda Olte (Łotwa), Ran Li (Chiny)

przyznało następujące nagrody:

Zwycięzca KONKURSU 1-2

BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry)

Wyróżnienie: DIAGNOZA DYSYDENT / DIAGNOSIS: DISSENT / БОЖЕВІЛЬНІ, reż. Denys Tarasov (Ukraina)

Jury KONKURSU WOLNY DUCH:

Samppa Batal (Finlandia), Olga Chajdas (Polska), Maciej Kawalski (Polska)

przyznało następujące nagrody:

Nagroda Wolny Duch

ZAGADKA OGNIA / RIDDLE OF FIRE, reż. Weston Razooli (USA)

Uzasadnienie jury: „Za perfekcyjne oddanie świata przygody, przyjaźni i diabelskiego uroku, oraz za umiejętność wyciągnięcia młodych talentów na poziom dojrzałych partnerów w zbrodni”.

Wyróżnienie / Special Mention:

KAPELUSZ / HAT, reż. Barak Barkan (Izrael)

Uzasadnienie jury: „Za wybitny talent twórczego opowiadania historii i za subtelne ukazanie wyjątkowo wrażliwego portretu kobiety, która musi odnaleźć się w nowej rzeczywistości”.

Jury KONKURSU FILMÓW DOKUMENTALNYCH w składzie: Aniela Astrid Gabryel (Polska), Oleg Shcherbyna (Ukraina), Marko Škop (Słowacja), przyznało następujące nagrody:

Najlepszy Film Dokumentalny – ŚWIATŁOWSTRĘT / PHOTOPHOBIA, reż. Pavol Pekarcik, Ivan Ostrochovsky (Słowacja/Czechy/Ukraina). Jury doceniło odważnych filmowców za sugestywny, filmowy, wizualnie poetycki język filmowy oraz czułe ludzkie spojrzenie na życie cywilów, a zwłaszcza dzieci w czasie wojny.

Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się w dniu 16 maja w Warszawskim Centrum Festiwalowym.

Jury Konkursu Filmów Dokumentalnych wręczyło nagrodę Najlepszemu Filmowi Dokumentalnemu – ŚWIATŁOWSTRĘT / PHOTOPHOBIA, reż. Pavol Pekarcik, Ivan Ostrochovsky (Słowacja/Czechy/Ukraina). Jury doceniło twórców za sugestywny, filmowy, wizualnie poetycki język filmowy oraz czułe ludzkie spojrzenie na życie cywilów, a zwłaszcza dzieci w czasie wojny.

Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 16 maja w Warszawskim Centrum Festiwalowym, a w składzie Jury zasiedli: Aniela Astrid Gabryel (Polska), Oleg Shcherbyna (Ukraina) oraz Marko Škop (Słowacja).

Jury Konkursu Filmów Dokumentalnych nagrodziło ŚWIATŁOWSTRĘT / PHOTOPHOBIA, reż. Pavol Pekarcik, Ivan Ostrochovsky (Słowacja/Czechy/Ukraina). Doceniono sugestywny, filmowy, wizualnie poetycki język filmowy oraz czułe ludzkie spojrzenie na życie cywilów, a zwłaszcza dzieci w czasie wojny.

Uroczystość wręczenia nagrody, którego jury stanowili: Aniela Astrid Gabryel (Polska), Oleg Shcherbyna (Ukraina) oraz Marko Škop (Słowacja), odbyła się 16 maja w Warszawskim Centrum Festiwalowym.

ŚWIATŁOWSTRĘT / PHOTOPHOBIA, reż. Pavol Pekarcik, Ivan Ostrochovsky (Słowacja/Czechy/Ukraina), został uznany za Najlepszy Film Dokumentalny w Konkursie Filmów Dokumentalnych. Jury doceniło odważnych twórców za sugestywny, filmowy, wizualnie poetycki język filmowy oraz dojmujące ludzkie spojrzenie na życie cywilów, a zwłaszcza dzieci w czasie wojny.

Uroczystość wręczenia tej ważnej nagrody, którego jury stanowili: Aniela Astrid Gabryel (Polska), Oleg Shcherbyna (Ukraina) oraz Marko Škop (Słowacja), odbyła się 16 maja w Warszawskim Centrum Festiwalowym.

Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych w składzie: Masha Kondakova (Ukraina), Piotr Jasiński (Polska), Oliver Adam Kusio (Polska/Niemcy) przyznało następujące nagrody:

Short Grand Prix dla filmu CORAL / WOLNA reż. Sonia Oleniak (USA / Polska)

Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy: ZDJĘCIE KLASOWE / PICTURE DAY, reż. Kelly Pike (USA)

Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy: KACZKA / CANARD, reż. Elie Chapuis (Szwajcaria)

Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy: PO GODZINACH / EMPTY HOURS / LES HEURES CREUSES, reż. Judith Longuet-Marx (Belgia)

Wyróżnienie Dokumentalny Film Krótkometrażowy: ECHO, reż. Emi Buchwald, Polska

Wyróżnienie Aktorski Film Krótkometrażowy: MIASTO JEŻY / HEDGEHOG’S DILEMMA, reż. Mateusz Rybiński (Polska)

Konkurs Krótkometrażowy na Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym jest uznawany przez Amerykańską Akademię Filmową i ma swoje miejsce na liście na stronie www.oscars.org.

W związku z tym, zdobywcy czterech wyżej wymienionych nagród mają szansę ubiegania się o Oscara.

Serdecznie gratulujemy wszystkim nagrodzonym i życzymy powodzenia w przyszłości!

1. Jury FIPRESCI, w składzie Dinu-Ioan Nicula (Rumunia), Hamed Soleimanzadeh (Iran/Niemcy) oraz Mike Naafs (Holandia), postanowiło przyznać Nagrodę FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej: BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry).

2. Uzasadnienie jury: „Film ten wyraźnie pokazuje mądrą transfigurację prawdziwej sprawy dotyczącej edukacji w kierunku wolności jednostki, a także umiejętne wykorzystanie podtematów, wymowną mise-en-scène, przykuwające uwagę zdjęcia i imponujące aktorstwo”.

3. Nagroda FIPRESCI została przyznana za BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry), film wskazujący mądrą transfigurację prawdziwej sprawy dotyczącej edukacji w kierunku wolności jednostki.

4. Jury doceniło BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ za zastosowanie wymownej mise-en-scène, podtematów oraz przyciągające uwagę zdjęcia i imponujące aktorstwo.

5. BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry), wyróżniony został Nagrodą FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej przez jury w składzie Dinu-Ioan Nicula (Rumunia), Hamed Soleimanzadeh (Iran/Niemcy) oraz Mike Naafs (Holandia).

FIPRESCI Warsaw Critics Project 2023 powiększyło swoje młode jury o uczestników: Dalesię Cozorici (Rumunia), Ani Kiladze (Gruzja), Giorgiego Javakhishvili (Gruzja), Jana Tracza (Polska /Wielka Brytania), Mariję Lukarevską (Macedonia Północna) oraz Sergiu Iniziana (Rumunia).

Młode Jury FIPRESCI przyznało swoją nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej filmowi BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ w reżyserii Katalin Moldovai.

Film zaskakuje swoją minimalistyczną i żywą oprawą wizualną, subtelną, ale mocną grą aktorską oraz realistycznym przedstawieniem konserwatywnego absurdu. Emocje widzów podkreśla znaczenie mówienia głośno.

Młode Jury FIPRESCI doceniło twórczość Katalin Moldovai za jej pracę nad tym wyjątkowym dziełem.

BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ odznacza się wybitnym wyczuciem i mistrzowskim zmysłem reżyserskim. To film, w którym szczegóły tworzą całość, a każdy element jest istotnym elementem składowym.

Młode Jury FIPRESCI przyznało nagrodę BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ za jego wyjątkowość, wciągającą oprawę wizualną i subtelną grę aktorską. Film uderza w sedno i pokazuje, jak ważne jest mówienie głośno o tym, co się czuje.

BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ to film, który zasługuje na uznanie. Jest wyrazem wielkiej kunsztu i inspiracji, a Katalin Moldovai została nagrodzona za wybitny wkład w sztukę filmową.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

About Author

4fun

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *