Zapraszamy nauczycieli wychowania wczesnoszkolnego z całej Polski do udziału w drugiej edycji projektu społecznego Akademia Dobrej Energii Junior. Akcja ma na celu wpajanie dzieciom dobrych nawyków, które będą korzystne dla ich zdrowia fizycznego i psychicznego w przyszłości. Projekt działa pod honorowym patronatem minister edukacji narodowej Barbary Nowackiej oraz rzecznik praw dziecka Moniki Horna-Cieślak. W nowym roku szkolnym 2024/2025 w projekcie mogą uczestniczyć nie tylko uczniowie trzecich klas, ale również ci z klas drugich szkół podstawowych.
Projekt ma na celu zapobieganie trudnościom w życiu dzieci, zarówno obecnie, jak i w przyszłości, poprzez kompleksowe zaangażowanie szkół, nauczycieli i rodziców. Program Akademii Dobrej Energii Junior składa się z trzech modułów, które można elastycznie włączyć do istniejącego programu nauczania: tydzień zdrowia fizycznego, tydzień relaksu mentalnego oraz tydzień rozwijania umiejętności. Pierwsza edycja przyciągnęła 364 szkoły z całej Polski, zarówno publiczne, jak i niepubliczne, reprezentujące miasta i tereny wiejskie.
„W ubiegłym roku szkolnym do Akademii Dobrej Energii Junior dołączyło 447 nauczycieli nauczania początkowego. Dzięki ich zaangażowaniu ponad 7800 uczniów zyskało narzędzia pozwalające lepiej zrozumieć istotę i znaczenie profilaktyki zdrowia psychicznego i fizycznego” – mówi Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle, firmy, która zainicjowała projekt przy współpracy z Uniwersytetem SWPS.
Akademia Dobrej Energii Junior rozszerza swoją ofertę nauczania o drugoklasistów
Nauczyciele, którzy chcą wziąć udział w projekcie, otrzymają bezpłatny dostęp do materiałów dydaktycznych, które umożliwią prowadzenie zajęć z dziećmi. Materiały te obejmują gotowe scenariusze lekcyjne oraz karty pracy dla uczniów. Ponadto, organizatorzy akcji przygotowali treści edukacyjne dla rodziców, aby umożliwić kontynuację nauki poza szkołą.
„Program został tak skonstruowany, aby z jednej strony umożliwić nauczycielom i rodzicom zdobycie aktualnej wiedzy na temat zdrowia i rozwoju dzieci, opartej na światowych raportach badawczych, z drugiej zaś dać im gotowe narzędzia do pracy, zarówno w szkole, jak i w domu” – wyjaśnia dr Anna Gorgolewska, psycholog dziecięcy, badaczka i dydaktyczka Uniwersytetu SWPS, która wspiera realizację projektu od strony merytorycznej.
W pierwszej edycji Akademii Dobrej Energii Junior brali udział tylko uczniowie klas trzecich szkół podstawowych. Ze względu na duże zainteresowanie ze strony nauczycieli, w następnym roku szkolnym 2024/2025 projekt zostanie rozszerzony także o drugoklasistów.
Dobrostan polskich dzieci – inicjatywa Akademii Dobrej Energii Junior
Akademia Dobrej Energii Junior powstała w odpowiedzi na zaniepokajające wyniki badań dotyczące dobrostanu polskich dzieci. Według nich, 94% dzieci w wieku do 12 lat ma niewystarczający poziom sprawności ruchowej [WF z AWF, 2024], a ponad 30% uczniów ma zwolnienie lekarskie z lekcji wychowania fizycznego [Ministerstwo Sportu i Turystyki, analiza roku szkolnego 2021/22]. Ponadto, 73% dzieci cierpi na wypalenie uczniowskie [Instytut Edukacji Pozytywnej, 2019], 58% uczniów ma problemy z rówieśnikami [raport Rozmawiaj z klasą w ramach projektu „Szkoła z klasą”, 2020], a co trzecie dziecko w naszym kraju deklaruje, że ma problemy w nawiązywaniu przyjaźni [World of Influence UNICEF, 2020].
Nauczyciele dostrzegają problem z dobrostanem polskich dzieci, jak zauważa Marlena Bany, nauczycielka nauczania początkowego z Zespołu Szkół w Janowcu. W ubiegłym roku szkolnym zrealizowała program Akademii Dobrej Energii Junior ze swoimi uczniami i uważa, że zdrowie fizyczne i mentalne dzieci wymaga poprawy.
„Jest bardzo dużo dzieci, które są >>odsunięte na bok<< – spędzają czas przede wszystkim z elektroniką: z tabletami, z telefonami. Często nie tylko nie mają one dobrego kontaktu z rówieśnikami, ale też nie komunikują się z rodzicami, co może wynikać m.in. z braku zaufania. Nierzadko negatywnie na samopoczucie dzieci wpływają sytuacje, z którymi mają one do czynienia w domu rodzinnym. Ten brak spokoju i komfortu psychicznego przekłada się następnie na ich sposób funkcjonowania w grupie, aktywność czy też zdrowie fizyczne” – mówi Marlena Bany.
Akademia Dobrej Energii Junior zaprasza do udziału w 2. edycji programu rekrutacyjnego.
Udział w projekcie jest bezpłatny i adresowany do nauczycieli klas drugich i trzecich szkół podstawowych, zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem strony internetowej www.akademiadobrejenergii.org od 1 września 2024 do 31 marca 2025 r.
Akademia Dobrej Energii Junior została zainicjowana i zorganizowana przez VanityStyle Sp. z o.o. Projekt jest realizowany we współpracy z SWPS Innowacje – spółką celową Uniwersytetu SWPS, a honorowymi patronami są Minister Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Program objęło patronatem Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Karta Praw Dziecka w Biznesie, a od samego początku wspiera go NODN Supernauczyciel.pl.
Źródła:
Raport końcowy 2023
Minister sportu: 30% polskich dzieci korzysta ze zwolnień lekarskich z WF
Możesz przeczytać więcej na temat stresu szkolnego i niedostrzeganego cierpienia dzieci tutaj: https://zdrowie.pap.pl/rodzice/stres-szkolny-niedostrzegane-cierpienie-dzieci
Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badania na temat zdrowia psychicznego uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek: https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/rozmawiaj-z-klasa-zdrowie-psychiczne-uczniow-i-uczennic-oczami-nauczycieli-i-nauczycielek-raport-z-badania/
Zapraszamy do zapoznania się z raportem „Rozmawiaj z klasą” dostępnym pod tym linkiem: https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/fszk_raport_rozmawiaj_z_klasa_cc2.pdf oraz raportem „Worlds of Influence” dostępnym pod tym linkiem: https://www.unicef.org/innocenti/reports/worlds-of-influence.
Dystrybucja: pap-mediaroom.pl