Przysłowie „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie” ma swoje korzenie w tradycyjnej diecie opartej na naturalnych produktach. Dzisiaj jest to nie tylko mądrość ludowa, ale także temat dyskusji o zdrowym stylu życia. Przekaz pozostaje aktualny, a jabłko jest najpopularniejszym owocem w Polsce, cieszącym się popularnością wśród wszystkich grup wiekowych. Oto odmiany jabłek, które zachwycą kolejne pokolenia Polaków.
Wysoka liczba Polaków regularnie spożywa jabłka – średnio 9 na 10 badanych jedzą je co tydzień. W październiku 88% dorosłych Polaków w wieku 15+ sięgało po to owoc.
Preferencje smakowe różnych pokoleń są kształtowane przez zmiany w kulturze kulinarnej, mody podejścia do odżywiania oraz preferencje jednych produktów kosztem innych. Ewoluują one wraz z czasem, dotycząc także produktów świeżych, owoców i jabłek.
Każde pokolenie ma swoje własne podejście do zdrowego stylu życia i codziennej diety. Baby Boomers, pokolenie X, Millenialsi (pokolenie Y) i Z-ki mają swoje unikalne preferencje żywieniowe.
Pokolenie Baby Boomers, czyli osoby urodzone między 1946 a 1963 rokiem, obecnie mają między 61 a 78 lat.
Wśród preferowanych odmian jabłek przez Pokolenie BB znajdują się Lobo (43% vs. 38% w całej populacji), Szampion (36% vs. 30%) i Jonagold (28% vs. 25%). To grupa, która spożywa dużo owoców i warzyw, ale jest mniej skłonna do eksperymentowania z nowymi produktami czy dietami.
Młodsze pokolenie często preferuje nowoczesny styl życia. Zależy im na mobilności i elastyczności, co wpływa na ich wybory żywieniowe. Często decydują się na dania z dostawy lub jedzenie na wynos. Stawiają na kuchnię kreatywną i eksperymentują z różnymi kuchniami świata.
Pokolenie X
Pokolenie X to grupa osób urodzonych między 1964 a 1980 rokiem, obecnie w wieku od 44 do 60 lat.
Najpopularniejsze odmiany jabłek wśród Pokolenia X to Lobo (39%) i Szampion (30%), podczas gdy odmiana Ligol zajmuje drugie miejsce z 38% i 30% odpowiednio. Interesująco, Pokolenie X częściej wskazuje na Golden Delicious wśród top 10 odmian, w przeciwieństwie do pozostałych pokoleń.
Obecne pokolenie cechuje większa niezależność i elastyczność, często łącząc życie zawodowe z osobistym w sposób sprzyjający aktywności fizycznej. Pomimo braku czasu związane z priorytetem pracy, starają się dbać o zdrowe odżywianie, chętnie sięgając po gotowe posiłki. Co więcej, coraz częściej sięgają po świeże owoce i warzywa, eksplorując żywność organiczną i lokalne produkty.
Pokolenie Y, nazywane również Millenialsami, to grupa osób urodzonych między 1981 a 1995 rokiem, obecnie w wieku od 29 do 43 lat.
Najpopularniejsze odmiany jabłek to Lobo (39% vs. 38% w całej populacji), Szampion (30% vs. 30%) i Ligol (31% vs. 25%). Trzecia najpopularniejsza odmiana, Jonagold, zajmuje piąte miejsce (21% vs. 25%).
Pokolenie Y skupia się na zdrowiu i wellness, często angażuje się w różne formy aktywności fizycznej i jest otwarte na nowe trendy. Często eksperymentuje z dietami roślinnymi i wegańskimi, jest świadome wpływu żywności na środowisko i zdrowie. Konsumuje dużo świeżych produktów, szczególnie zainteresowane są świeżymi, lokalnymi produktami i często korzystają z dostaw świeżych owoców i warzyw do domu.
Pokolenie Z
Pokolenie Z to grupa osób urodzonych w latach 1996-2009, obecnie w wieku od 15 do 28 lat.
Młodsze pokolenie wyróżnia się mniejszą znajomością odmian jabłek – 12% nie wie na co ma ochotę, a 9% nie zna żadnej odmiany.
Z-etki są aktywne w social mediach i nowych technologiach, zwracają uwagę na autentyczność i etykę w zakupach. Preferują zdrowe opcje żywieniowe, są otwarci na różnorodne modele odżywiania i często poszukują zdrowych, szybkich rozwiązań. Konsumują dużo świeżych produktów, szczególnie zdrowych przekąsek.
Młodsze pokolenia wykazują większe zainteresowanie produktami ekologicznymi i lokalnymi, co sprawia, że określone odmiany zdobywają ich uznanie. Jabłka, jako bardzo polski produkt, powinny zyskać na popularności.
Korzyści z jedzenia jabłek
Jabłka są uważane za symbol zdrowia i bogactwa, a ich obecność w ludowych przekazach i przysłowiach świadczy o ich znaczeniu kulturowym. Przekazują one wartości ponadczasowe, jednak ich interpretacja zależy od kontekstu społecznego i kulturowego. Przykładowo, przysłowie „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie” podkreśla korzyści zdrowotne płynące z regularnego spożywania tego owocu.
Dostęp do szerokiej wiedzy na temat żywienia tylko zwiększa zapotrzebowanie na zrozumiałe rozwiązania. W przeszłości, gdy dostęp do informacji o zdrowiu był ograniczony, ludzie często polegali na tradycyjnych metodach dbania o zdrowie. Najstarsze opisywane tu pokolenia – urodzeni po wojnie Baby Boomers i pokolenie X – pamiętają kuchnie oparte głównie na naturalnych produktach. Ich dieta obejmowała spożycie około 20 kg jabłek na osobę rocznie.
Obecnie spożywamy mniej jabłek, pomimo jednoznacznych zaleceń. Producenci mają szansę kształtować gusta kolejnych pokoleń, dostosowując się do rosnącego zapotrzebowania na zdrowe produkty o lokalnym lub regionalnym pochodzeniu. Kwestia symboliki dla przyszłych pokoleń jest otwarta, nie dzieje się to przypadkowo.
Badanie Kantar Polska przeprowadzone w październiku 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej dostarczyło informacji na temat atrakcyjności poszczególnych odmian. Metoda wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) została wykorzystana do zebrania danych.
Projekt CORE TEAM został sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl