Dzieci z zespołem zaburzeń uwagi (ADD) często napotykają trudności w szkole, jednak dzięki wsparciu rodziców mogą one osiągnąć sukces. Przedstawiamy kilka pomysłów, jak rodzice mogą wesprzeć swoje dziecko, aby zapewnić mu jak najlepszą edukację.

Warto zacząć od tego, że zaburzenia uwagi to zupełnie naturalne zjawisko i nie winić za to dziecka. To, jak dziecko poradzi sobie w szkole, zależy od wielu czynników, ale my jako rodzice i nauczyciele możemy wspierać je i pomagać w osiągnięciu sukcesu w edukacji, niezależnie od tego, czy ma zaburzenia uwagi, czy nie.

Zaburzenia uwagi to często jedynie wierzchołek góry lodowej wśród chorób i zaburzeń, które współistnieją z ADHD i zaburzeniami hiperkinetycznymi. Zbadanie przyczyn tego zjawiska jest konieczne, aby znaleźć czynniki, które utrzymują zaburzenie i pomóc w jego zwalczaniu.

„W latach osiemdziesiątych ciocia przywiozła mi z Ameryki grę na konsolę. Pamiętam, że grałam w nią godzinami, co przełożyło się negatywnie na uwagę w szkole – to był jeden z czynników podtrzymujących moje problemy. Gdyby ktokolwiek w tamtym czasie zdał sobie z tego sprawę i umiejętnie ograniczył mi dostęp do urządzenia elektronicznego, być może trudności, które miałam wtedy z uwagą, byłyby mniejsze” – uważa Aleksandra Skirgiełło, psycholog kliniczny.

Zaburzenia uwagi mogą mieć wiele przyczyn, wśród których można wyróżnić mikrourazy, skłonność dziedziczną, zaniedbanie środowiskowe, stres, brak ruchu, zaburzenia afektywne, choroby przewlekłe oraz zaburzenia sensoryczne. Aby je skutecznie leczyć, należy zastosować odpowiednią metodę, dopasowaną do indywidualnych potrzeb dziecka. W przypadku mikrourazów, skłonności dziedzicznej czy chorób przewlekłych, pomocna może okazać się rewalidacja, czyli ćwiczenia, które mają na celu poprawę skupienia uwagi. Natomiast w przypadku zaburzeń afektywnych, należy skoncentrować się na wyleczeniu i poprawie nastroju, a w sytuacji silnego stresu – zadbać o odpowiednie relacje w rodzinie.

Chociaż zaburzenia uwagi są bardzo złożonym problemem, właściwie dobrana terapia i ćwiczenia mogą znacząco poprawić jakość życia dziecka. Ważne jest, aby osoby zaangażowane w proces leczenia, takie jak rodzice, lekarze i psychologowie, odpowiednio wcześnie rozpoznali problem i wspólnie wybrali najlepszą metodę, która pomoże w przezwyciężeniu zaburzeń uwagi.

„Gdy mamy do czynienia z zaniedbaniem środowiskowym, kluczowa jest praca ze środowiskiem, zajęcia kompensacyjne emocjonalno-społeczne, bo często takie dziecko nie umie współpracować z nauczycielem, odnajdywać się w interakcjach społecznych, gorzej się skupia, nawet jeśli wyjściowo ma niezły potencjał. Przy silnym stresie, dopóki tego nie przerobi, nie pomogą żadne ciekawe propozycje, bo nawet jeśli na zajęciach będzie sobie dobrze radzić, gdy tylko z nich wyjdzie, jego problemy powrócą” – wymienia psycholożka.

Aby uzyskać skuteczne wyniki dla dziecka, które mało się rusza, należy stworzyć w swoim życiu stały poziom aktywności. W ten sposób dziecko będzie miało motywację, aby nauczyć się systematyczności i pracy własnej, a nie uzależnienia od ekranów, nawet jeśli ma duże zdolności.

Aby wyeliminować problem uzależnienia od ekranów, należy wprowadzić systematyczną edukację i pracę własną u dziecka. Przez stymulowanie aktywności fizycznej dziecko będzie miało większą motywację, aby skoncentrować się na swoich obowiązkach i doskonalić swoje zdolności.

Poprzez tworzenie zabaw, które dostarczają zarówno dzieciom, jak i dorosłym wiele radości, możemy wspierać rozwój neuroplastyczności mózgu. Systematyczny trening prowadzi do poprawy koncentracji, co w konsekwencji zwiększy efektywność naszych działań zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Aby osiągnąć pełny potencjał mózgu, musimy dbać o zdrowie i unikać zbędnych bodźców.

1. Rozgrywka planszowa – to świetna okazja do ćwiczenia koncentracji oraz wspólnej zabawy. Można wybrać gry planszowe wspierające rozwój uwagi.

2. Gry na czas – np. układanie puzzli, naśladowanie sekwencji ruchów, rozpoznawanie obrazków lub dźwięków itp.

3. Zabawy ruchowe – odpowiednio dobrane gry ruchowe mogą przyczynić się do poprawy uwagi. Mogą to być gry w piłkę, skakanie na skakance, taniec, itp.

Prowadzenie zabawy jest doskonałym sposobem na wykształcenie w dziecku odpowiednich umiejętności. Na przykład, w zabawie z lampą, nos, i podłogą, poproś dziecko, by pokazywało z wami te słowa. Prowadzący zabawę mówi coś innego, a pokazuje coś innego, a Twoim zadaniem jest zgadnąć, co mówimy. Innym przykładem jest czytanie opowiadania – bądźcie gotowi na reakcję Twojego dziecka, gdy tylko wymówicie słowo „rycerz”, a dziecko powinno klaśnąć. Możesz również poprosić dziecko o wystukiwanie rytmu, który został wcześniej zademonstrowany. Innym ciekawym ćwiczeniem jest drukarka – narysuj figury geometryczne i inne proste obrazki na plecach dziecka, a jego zadaniem będzie odgadnięcie lub narysowanie odpowiedzi na kartce. Możesz również poprosić dziecko o opowiadanie treści, po wysłuchaniu tekstu czytanego głośno przez osobę dorosłą. Gra w głuchy telefon, wyszukiwanie szczegółów, labirynty, gry planszowe i układanki, takie jak puzzle, bierki, mozaika lub memo, są również doskonałymi ćwiczeniami rozwijającymi umiejętności dziecka.

„Gdy dziecko znudziło się już prostszymi ćwiczeniami, ma odpowiednią motywację, nie zniechęca się łatwo porażkami, jest ambitne, lubi wyzwania, można przejść do kolejnego etapu. To propozycja dla dzieci, które nie mają nadwrażliwości sensorycznych, bo w tym przypadku będziemy pracować z dystraktorami czyli bodźcami, które przeszkadzają mu skupić uwagę” – mówi Aleksandra Skirgiełło.

Dobrym sposobem na poprawę koncentracji uwagi jest wykonywanie aktywności fizycznej. Spacerowanie, czynny udział w sportach, a także gra na instrumentach muzycznych może być świetnym sposobem na ćwiczenie uwagi. Przykładem może być gra w piłkę nożną, w której dziecko musi być bardzo uważne, aby wyprzedzić ruchy przeciwników. Gra na instrumencie może też być świetnym sposobem na ćwiczenie koncentracji, ponieważ dziecko musi skupić uwagę na grze, aby utrzymać rytm i wykonać utwór prawidłowo.

Badania Uniwersytetu w Kansas dowiodły, że regularny 30 minutowy spacer może znacząco poprawić funkcjonowanie mózgu, a także przyczynić się do lepszych wyników testów na inteligencję.

„Uczniowie, którzy regularnie ćwiczą lub np. grają na instrumencie muzycznym otrzymują wyższe oceny niż ich rówieśnicy, którzy nie mają stałej aktywności fizycznej” – zwraca uwagę psycholożka.

Aktywność fizyczna może być niezwykle przydatna w poprawie uwagi i pamięci. Ćwiczenia fizyczne mogą zwiększyć dopływ i dotlenienie krwi do mózgu, przyczyniając się do wzrostu wydajności intelektualnej. Aktywność fizyczna może również pomóc w usprawnieniu myślenia przestrzennego, ponieważ wpływa na ośrodki mózgu odpowiedzialne za tę umiejętność.

Ruch ma ogromne znaczenie dla uczenia się i poznawania. W trakcie wysiłku fizycznego przyspieszone bicie serca sprawia, że mózg otrzymuje więcej krwi i tlenu, co prowadzi do zwiększenia zdolności zapamiętywania, skupienia i koncentracji. Ćwiczenia fizyczne wykorzystują również te ośrodki mózgu, które są odpowiedzialne za myślenie przestrzenne.

Korzyści z aktywności fizycznej są nieocenione w kontekście zdolności poznawczych. Ruch może zwiększyć dopływ krwi i tlenu do mózgu i przyczynić się do poprawy zdolności intelektualnych. Regularne ćwiczenia mogą pomóc w rozwoju myślenia przestrzennego poprzez wzmocnienie tych obszarów mózgu, które odpowiadają za tę umiejętność.

BDNF (brain-derived neurotrophic factor) to wydzielane przez neurony białko, które w znacznym stopniu przyczynia się do wzrostu gęstości połączeń między komórkami oraz liczby neuronów, co z kolei stymuluje szybką regenerację mózgu i poprawę jego funkcji poznawczych.

Regularna aktywność fizyczna ma wiele korzyści dla naszego zdrowia, a szczególnie dla naszego hipokampu, czyli tego regionu mózgu odpowiedzialnego za pamięć i uczenie się. Może także pomóc w zapobieganiu wielu chorobom, które mogą wpływać na nasze zdolności poznawcze, w tym cukrzycy.

„Chodzi o bardzo proste czynności i o to żeby był to regularny ruch, mogą to być nawet zabawy, które znamy z dzieciństwa takie jak skakanie na skakance czy taniec” – mówi psycholożka.

Pierwszym krokiem w kierunku wykorzystania magii mnemotechniki jest określenie tego, co chcesz zapamiętać. Następnie staraj się zorganizować i ułożyć materiał w sposób przyjazny dla twojej pamięci. Możesz wykorzystać wizualizację i wyobrażenia, aby wyobrazić sobie materiał w zapamiętywaniu. Ostatnim, ale najważniejszym krokiem jest ćwiczenie i powtarzanie materiału, aż do momentu, w którym opanujesz go w pełni.

Nowa wersja:

Mnemotechnika to coś więcej niż tylko zwykła pamięć. Jest to sposób na wykorzystanie unikalnych sposobów zorganizowania i przechowywania informacji, dzięki któremu można je zapamiętać i odtwarzać. Jest to szczególnie przydatne dla uczniów, którzy muszą przyswoić dużo nowych informacji, ale mogą być użyteczne także w codziennym życiu.

Aby wykorzystać magiczną moc mnemotechniki, należy najpierw określić, co chce się zapamiętać. Następnie należy zorganizować materiał w sposób przyjazny dla pamięci, wykorzystując wizualizację i wyobrażenia, aby wyobrazić sobie materiał. Wreszcie, aby w pełni opanować materiał, ważne jest, aby regularnie ćwiczyć i powtarzać informacje.

Istnieje wiele różnych technik mnemotechnicznych, które można wykorzystać w celu ułatwienia zapamiętywania i przypominania informacji. Możesz spróbować wszystkich i dostosować je do własnych potrzeb. Wybierz metodę, która działa najlepiej dla ciebie i skorzystaj z magii mnemotechniki, aby zwiększyć swoje zdolności zapamiętywania.

Istnieje wiele technik pomagających w zapamiętywaniu informacji. Najbardziej znane z nich to: mapa myśli, technika haków, akronimy oraz pałac pamięci.

Mapa myśli to technika polegająca na tworzeniu graficznego obrazu kluczowych pojęć z danego tematu. W jej skład mogą wchodzić rysunki, strzałki czy krótkie teksty, które pomogą w utrwaleniu materiału lekcyjnego.

Technika haków to metoda łączenia cyfr z obrazkami, które przypominają daną cyfrę. Przykładem może być 0 – okrąg, 1 – patyk, 2 – łabędź itd.

Akronimy to słowa tworzone z liter wyrazów, które mają być zapamiętane. Są to krótkie skrótowce, które pomagają w zapamiętywaniu informacji.

Pałac pamięci to metoda, która opiera się na skojarzeniu przedmiotu z miejscem. Można skojarzyć przedmioty z wybranymi pomieszczeniami w domu, tworząc w ten sposób własny pałac pamięci.

„Zachęcam do stałego treningu uważności, który polega na kierowaniu uwagi na to, czego doświadczasz w danej chwili, ponieważ badania pokazują że to nie tylko daje efekty, ale także poprawia nastrój i parametry zdrowotne. Uspokaja oddech, wycisza emocje, dzięki niemu można zyskać więcej energii do mierzenia się z wyzwaniami codziennego życia oraz skuteczności w rozwiązywaniu problemów” – podkreśla specjalistka.

P1: Każde dziecko potrzebuje bezpiecznego i sprzyjającego nauce otoczenia. Dla dzieci z zaburzeniami uwagi zapewnienie odpowiednich warunków jest szczególnie ważne. Przede wszystkim musimy zadbać o spokój i porządek, unikając przy tym dodatkowych bodźców. Na przykład bez problemu można wyłączyć smartfony i komputery lub po prostu schować je do innego pomieszczenia.

P2: Utrzymanie zorganizowanego otoczenia umożliwia dziecku lepsze skupienie i koncentrację. Ważne jest, aby na biurku pozostawić tylko niezbędne akcesoria, takie jak przybory szkolne, zamiast dodatkowych zabawek czy przedmiotów, które mogą rozproszyć uwagę.

Aby zapewnić dziecku z zaburzeniami uwagi jak najlepsze warunki do nauki, należy zadbać o jego indywidualne wsparcie. W tym celu nauczyciel powinien wykorzystać takie techniki jak bliskość, komunikacja wzrokowa, mówienie prosto do dziecka i ustalenie sygnału przywołującego. Dodatkowo, zalecane jest, by dziecko siedziało w pierwszej ławce.

Należy dostosować wymagania dziecka do jego możliwości – podobnie jak nie oczekujemy od dziecka z złamaną nogą skakania przez płotki, tak też nie powinniśmy nakładać na nie zadania wymagającego przepisywania długich tekstów w głośnym otoczeniu.

Aby w pełni wykorzystać potencjał twórczy, warto skupić się na materiałach, które pozwalają zbudować nastrój skupienia i relaksu. Dodatkowo, wykorzystanie zmysłów wzroku i słuchu za pomocą przedmiotów takich jak kwiaty o przyjemnym zapachu, cytrusy, szeleszczące liście jesienne, nietypowe oświetlenie, bańki mydlane, delikatne piórka, a nawet dotykanie dłoni dziecka, pozwolą Ci skupić się na pracy i odczuwać przyjemność z jej tworzenia.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

About Author

4fun

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *