Mezzosopranistka Joyce DiDonato, znana ze swoich występów na największych scenach operowych na świecie, takich jak Metropolitan Opera w Nowym Jorku, będzie gwiazdą inauguracyjnego koncertu 12. edycji Festiwalu Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej, który odbędzie się 2 września br.

PAP MediaRoom: Pani koncert otwiera nową edycję Festiwalu Oper Barokowych, jednocześnie kończąc kilkuletnią trasę koncertową promującą album „Eden”. Czy posiadając większą wiedzę o wydarzeniach na świecie od czasu wydania płyty, zdecydowałaby się Pani pozostawić jej tytuł bez zmian, czy raczej nazwać ją „Raj utracony”?

Joyce DiDonato (JDD) wyraża nadzieję, że publiczność opuści salę koncertową z odnowionym poczuciem nadziei, nawet w obliczu niepewności i zamętu. Podkreśla, że nadzieja zawsze „katapultuje” nas z mrocznych czasów i odrzucenie nierówności, obojętności, cynizmu i ciemności jest radykalne i rewolucyjne. „Eden” przypomina nam, że możemy stworzyć pewnego rodzaju raj wewnątrz siebie poprzez pełne obecność w chwili, która rozwija się przed nami.

W MediaRoom PAP: Czy zamierzono wywołać tęsknotę za utraconym rajem poprzez warstwę muzyczną i tekstową zawartą na tej płycie?

JDD: Na płycie zawarte są kompozycje, które odzwierciedlają zarówno zagrożenie „utrata” wszystkiego (odłączenia), jak i perspektywę prawdziwego raju (prawdziwego połączenia). Chciałam utrzymać równowagę między odczuciem światła i ciemności, dnia i nocy, ponieważ każdy z nas ma wybór, którą drogą pójść. W życiu zawsze znajdzie się okrucieństwo i radość, a natura może nas zabić lub przygotować do życia. Przekonanie, że akceptując siebie, odnajdujemy Eden, jest dla mnie kluczowe. Muzyka i poezja zawsze były moim przewodnikiem w trudnych chwilach, a arcydzieła muzyczne, które śpiewałam przez lata, przyniosły mi ogromną wiedzę i wskazówki dotyczące życia. Na tej płycie wybrałam muzykę z różnych stuleci, która ma na celu wzywanie ludzi do głębszego połączenia z otaczającym ich ogromnym, majestatycznym, opiekuńczym i pięknym światem.

W niektórych utworach towarzyszy mi chór dziecięcy, który występuje także ze mną podczas koncertów. Dla tych dzieci to z pewnością wielkie przeżycie artystyczne, ale i edukacyjne. Wydaje mi się, że dzięki temu dzieci dowiadują się więcej o naturze niż podczas lekcji w szkole. Jednocześnie ja również wiele się uczę o nowym pokoleniu.

JDD: Jestem przekonana, że nasiona „Edenu” będą towarzyszyć dzieciom przez całe życie. Dzięki naszej współpracy, czuję głęboką nadzieję i inspirację. Wierzę, że w przyszłości te dzieci będą gotowe sprostać każdemu wyzwaniu. Widzę w nich ogromną chęć bycia wysłuchiwanymi i dążenie do osiągnięcia sukcesu. Praca z 3,5 tysiącem dzieci na czterech kontynentach jest dla mnie zaszczytem. Sami zaczynałam w chórach podobnych do tych, które zaprosiliśmy do projektu „Eden Family” i to właśnie to dało mi możliwość rozwoju zawodowego. Chcę budować w każdym dziecku, które przez ostatnie cztery lata śpiewało z nami, poczucie wiary w swoje możliwości!

PAP MediaRoom: Muzyka barokowa, której jesteś doskonałą interpretatorką, stawia przed wykonawcą duże wyzwania techniczne, ale jednocześnie pozwala na efektowne zaprezentowanie się publiczności. Często zdarza się, że wykonawcy, dając się ponieść chęci efektownego zaprezentowania swoich umiejętności, tracą z oczu intencje kompozytora oraz przekaz, który niesie tekst utworu. Jak znaleźć złoty środek, aby zachować równowagę między techniką a przekazem muzycznym?

JDD: Oczywiście, ocena jest dość subiektywna. Naukowcy różnią się w swoich opiniach na temat wyborów artystycznych, uznając je za „okresowe” i „akceptowalne” lub argumentując, że są one nie do zaakceptowania. Mimo to zawsze staram się zachować emocjonalny charakter frazy zgodnie z konwencją stylu muzycznego, ale równocześnie nie boję się eksperymentować i wprowadzać nowości.

W PAP MediaRoom podczas wprowadzenia do płyty „Eden”, zostało wspomniane o „zadziwiającej równowadze” między światem muzyki a naturą. Natura i muzyka wskazują nam drogę, dyktowaną przez harmonię i równowagę, co zostało podkreślone przez Panią. Czy już znalazła Pani odpowiedź na to pytanie, które postawiła: „Czy odpowiemy na to wezwanie?”

JDD: Moja odpowiedź jest znana tylko mnie. To pytanie, na które każdy musi znaleźć odpowiedź samodzielnie…

Występ światowej sławy mezzosopranistki Joyce DiDonato, laureatki trzech nagród Grammy i gwiazdy operowych scen USA i Europy, w tym Metropolitan Opera w Nowym Jorku, z towarzyszeniem orkiestry Il Pomo d’Oro pod batutą Edsona Scheida, otworzy 12. edycję Festiwalu Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej 2 września br. Koncert odbędzie się o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

About Author

4fun

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *