Warszawska Opera Kameralna (WOK) rozpoczyna nowy cykl spotkań muzycznych pod nazwą „Spod ręki Mistrza” poprzez „Koncert Noworoczny”. Dyrektor WOK, dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd oraz maestro Adam Banaszak, kierownik muzyczny orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) WOK, opowiadają redakcji PAP MediaRoom o tym wydarzeniu oraz planach artystycznych na nadchodzący rok.

W mediach PAP: Jakie kryteria przyświecały Panu przy wyborze repertuaru na nadchodzący „Koncert Noworoczny”, na który WOK zaprasza 25 stycznia?

Adam Banaszak (AB): Chciałem stworzyć program, który przyniesie radość i piękno. Choć „Koncert Noworoczny” ma pewien ustalony repertuar i konwencję, chcieliśmy, aby przypominał on o cudownych iluminacjach ulic i lampkach choinkowych, które oświetlają nasze miasta i domy pod koniec roku. Chcieliśmy, aby muzyka przynosiła światło i radość, tchnąc optymizmem w Państwa, którzy wchodzicie w nowy rok.

W koncercie noworocznym wzorowanym na tradycji Filharmoników Wiedeńskich, który odbędzie się pod batutą Pana, czy będą jakieś podobieństwa do tego z Wiednia?

AB: Zamiast tradycyjnego „Marsza Radetzky’ego”, zdecydowaliśmy się na „Marsz Turecki” Lully’ego, który jest znany z filmu „Wszystkie poranki świata”. Ponadto, zamiast walców i polków Straussów, zaprezentujemy Suitę D-dur BWV 1068 Johanna Sebastiana Bacha, „Muzykę sztucznych ogni” Georga Friedricha Händla oraz Concerto grosso op. 6 nr 8 „Fatto per la notte di Natale” Arcangelo Corelliego, co idealnie wpisuje się w ideę tego koncertu.

W programie koncertu znajdą się również utwory wokalne, stanowiące nawiązanie do tradycji noworocznych koncertów. Dorota Szczepańska, sopranistka, zaprezentuje dwie solowe kantaty, „Tra le fiamme” Händla oraz „Jauchzet Gott in allen Landen” Bacha, które są wyjątkowo wirtuozowskie i koloraturowe.

PAP MediaRoom: Czy koncerty noworoczne to czasem okazja do zaprezentowania mniej znanych utworów lub mniej znanych kompozytorów?

PAP MediaRoom: „Koncert Noworoczny” jest interesujący również dlatego, że rozpoczyna cykl „Spod ręki Mistrza”.

Alicja Węgorzewska-Whiskerd (A.W-W): Każdy z koncertów to nie tylko spotkanie z muzyką, ale także z intymnością i głębią, którą niesie kameralne wykonanie. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć artystów, którzy zazwyczaj występują w orkiestrze lub w grupie wokalnej, w nieco innym, bardziej bliskim dla publiczności wydaniu.

AB: Planujemy serię koncertów w siedzibie WOK przy alei „Solidarności”, aby cieszyć się muzyką w tej wyjątkowej atmosferze. Zapraszamy nie tylko na nasze codzienne opery, ale także na wyjątkowe koncerty.

Muzyka zachwyca swoją różnorodnością stylistyczną i emocjonalną. Zapraszamy na najbliższe koncerty, podczas których będzie można usłyszeć zarówno rozbudowane formy dedykowane zespołom, jak i kameralne, wszystkie ukazujące kunszt ich twórców.

W ramach koncertów „Spod ręki Mistrza” MACV wychodzi poza tradycyjny repertuar operowy, prezentując wyjątkowe koncerty na różnych scenach, w tym na Zamku Królewskim i w Studio Koncertowym S1 Polskiego Radia.

Występy w ramach cyklu „Spod ręki Mistrza” pozwalają nam wykorzystać pełny potencjał naszego zespołu artystycznego oraz naszej siedziby, prezentując unikalne koncerty na różnych scenach, takich jak Basen Artystyczny i macierzysta scena WOK.

W programie drugiego koncertu w ramach PAP MediaRoom znajduje się utwór kompozytora, który wzbudza zainteresowanie nie tylko swoją twórczością, ale także życiem osobistym.

Zespół Wokalny WOK pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel-Moroza zaprasza na koncert „Miłość i śmierć”, podczas którego zostanie wykonany wybór madrygałów z „VI Księgi madrygałów” Carla Gesualda da Venosa. Kompozytor ten jest znany nie tylko ze względu na swoje niezwykłe rozwiązania muzyczne, ale także ze względu na burzliwe życie osobiste, które miało wpływ na jego twórczość.

Zapraszamy na trzeci koncert z cyklu, podczas którego będziemy mieli okazję porównać kompozycje wielkich kompozytorów na ten sam temat. Koncerty odbędą się w PAP MediaRoom.

Zapraszamy na koncert 1 marca, w okresie wielkopostnym, gdzie wykonamy dwie kompozycje do tekstu sekwencji „Stabat Mater” autorstwa Giovanniego Battisty Pergolesiego i Antonio Vivaldiego. Solistami będą sopran Gabriela Legun i kontratenor Jan Jakub Monowid, a całość poprowadzi Ana Liz Ojeda Hernández na skrzypcach.

Zapytaliśmy Pana, czego życzy Pan Waszej publiczności w nowym roku. Odpowiedział Pan, że życzy najczęstszych spotkań w WOK. Program przygotowany przez dyrektor Alicję Węgorzewską-Whiskerd jest bardzo ambitny i odważny. Melomani mogą znaleźć w nim wiele radości. Na scenę wracają przedstawienia operowe, ale zaprasza także na koncerty, w tym koncert z uwerturami Gioachino Rossiniego w wykonaniu orkiestry MACV pod kierownictwem Pana. To odważna podróż repertuarowa, bo twórczość Rossiniego w wypadku zespołu instrumentów dawnych to krok bardzo daleko poza style epoki. Rossini rodzi się kilka miesięcy po śmierci Mozarta, ale uważa Pan, że stylistycznie bliżej jest jego twórczości do Mozarta niż do wczesnych romantyków.

PAP MediaRoom: Co Pan sądzi o współczesnej muzyce klasycznej?

AB: Współczesna muzyka klasyczna jest bardzo zróżnicowana i pełna niespodzianek. Mamy szansę przekonać się o tym na koncertach w WOK, gdzie prezentowane są nowe dzieła, które często stawiają przed muzykami i publicznością nowe wyzwania. Współczesna muzyka klasyczna jest bardzo ważna dla rozwoju muzyki, ponieważ to właśnie nowe kompozycje przynoszą nowe brzmienia i inspiracje. Warto dać im szansę i otwarcie się na nowe doznania muzyczne.

W tym roku w WOK możemy spodziewać się więcej dzieł Rossiniego, w tym premiera „Cyrulik Sewilski” oraz prezentacja „Brockes-Passion” Georga Telemanna z doborową obsadą solistów.

Ponadto, zespół MACV przygotowuje kolejny rarytas w postaci pasji Bacha, co już od kilku lat jest tradycją zamkowych prezentacji.

PAP MediaRoom: Jakie są Państwa życzenia dla Zespołu WOK w nadchodzącym roku?

AB: Mam nadzieję, że będzie nam dane skupić się i pracować nad najpiękniejszymi partyturami.

Opera „Giulio Cesare” Georga Friedricha Händla (premiera 10.10.2024 r.) będzie ponownie wystawiana 21, 22 i 23 marca 2025 roku w teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej (al. „Solidarności” 76 B).


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

About Author

4fun

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *