Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, uważa, że wprowadzanie dobrych praktyk w przychodniach i szpitalach poprawia ich efektywność i zwiększa poczucie bezpieczeństwa pacjentów oraz komfort personelu medycznego. Zachęca placówki medyczne do kontynuowania prac nad takimi innowacjami.

Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnił, że „dobre praktyki” to po prostu wytyczne, inspirujące propozycje oraz przykłady praktyk, które rzeczywiście poprawiają funkcjonowanie placówki medycznej i zwiększają satysfakcję pacjentów.

„Ważnym aspektem dobrych praktyk jest podnoszenie bezpieczeństwa pacjentów, jak również komfort pracy medyków” – podkreślił minister Chmielowiec.

W biurze Rzecznika Praw Pacjenta utworzono zespół ds. zdarzeń niepożądanych, który ma za zadanie klasyfikację, analizę i opracowanie dobrych praktyk mających na celu zapobieganie niepożądanym zdarzeniom podczas udzielania świadczeń medycznych.

Zespołowi przewodniczy osoba odpowiedzialna za nadzór nad procesem udzielania świadczeń medycznych, a ich praca ma na celu poprawę jakości opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjentów.

„Systematyczna praca nad poprawianiem jakości leczenia i wprowadzaniem najwyższych standardów to ważne wyzwania dla placówek medycznych, które chcemy wspierać poprzez szerokie prezentowanie i propagowanie dobrych praktyk. To także praca na rzecz bezpieczeństwa pacjentów, które jest kluczowym celem zapisanym w >>Strategii wieloletniej Rzecznika Praw Pacjenta na lata 2024-2027<<” – podkreślił Rzecznik.

„Dlatego, dzięki wypracowanym standardom i procedurom, możemy minimalizować wszystkie sytuacje, które są zagrożeniem dla pacjentów, ale równocześnie będące też zagrożeniem dla personelu medycznego i placówek. Bowiem konsekwencje naruszeń praw pacjenta czy zdarzeń niepożądanych dotykają zawsze obie strony” – zauważył minister Chmielowiec.

Jego uwagę zwróciła konieczność ustanowienia zdrowia i życia pacjentów jako wartości nadrzędnej w procesie tworzenia i wdrażania dobrych praktyk przez podmioty medyczne.

Dodatkowo, podkreślił, że oprócz wytycznych opracowywanych przez ekspertów, przedstawicieli podmiotów medycznych i Rzecznika Praw Pacjenta, będą udostępniane dobre praktyki stworzone przez inne podmioty medyczne, które chcą podzielić się swoimi doświadczeniami.

W celu ułatwienia dostępu do informacji, na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta pojawiła się nowa zakładka z opisami różnych rozwiązań, które mogą pomóc w zwiększeniu efektywności zarządzania placówkami medycznymi.

RPP zauważył, że Urszula Szybowicz, przedstawicielka Polskiej Federacji Szpitali oraz szefowa Fundacji „Nie Widać Po Mnie”, zaproponowała różne rozwiązania dotyczące zarządzania kolejką pacjentów.

„Jeśli chodzi o dobre praktyki w zarządzaniu kolejką, to nie są one jakieś nadzwyczajne ani wielce odkrywcze. Pacjenci po prostu potrzebują informacji, a to na nią mamy w przychodniach i szpitalach najmniej czasu” – wskazała Urszula Szybowicz.

Ekspertka zaproponowała, aby wysyłać pacjentom wiadomości sms z przypomnieniem o umówionych wizytach. Jeśli pacjent nie korzysta z smsów, proponuje krótką rozmowę telefoniczną lub wysłanie wiadomości listownej z terminem wizyty i informacją o przygotowaniu do wizyty.

Według Szybowicz, wprowadzenie tych rozwiązań znacznie zmniejszyło liczbę telefonów od zdezorientowanych pacjentów na oddział. Dodatkowo, spadła liczba odwołanych wizyt i zabiegów, a pacjenci byli lepiej przygotowani do wizyt, co również zmniejszyło ich poziom stresu.

Rzecznik Praw Pacjenta podkreślił, że skuteczne odwoływanie wizyt jest kluczowym elementem zarządzania pracą placówek medycznych, a także ma istotny wpływ na efektywność pracy lekarzy i satysfakcję pacjentów.

„Ta i każda z przedstawionych na stronie praktyk są dowodem na to, że nawet niewielkie zmiany mogą mieć ogromny wpływ na codzienne funkcjonowanie placówek i zadowolenie osób korzystających z ich usług” – wskazał.

„Wierzę, że dobre pomysły zasługują na szerokie rozpowszechnienie, a dzielenie się wiedzą i doświadczeniem pozwoli nam zbudować lepszy system ochrony zdrowia w Polsce” – podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta.

Minister Chmielowiec zachęca do odwiedzenia strony internetowej rpp.org.pl, gdzie można znaleźć opisy dobrych praktyk. Zachęca również do wdrażania podobnych rozwiązań w swoich organizacjach.

Rzecznik Praw Pacjenta zachęca podmioty medyczne do zgłaszania swoich dobrych praktyk. Po weryfikacji, za zgodą podmiotów medycznych, działania te będą promowane i publikowane na stronie internetowej Rzecznika.


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

About Author

4fun

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *