Zimową przerwę od nauki rozpoczyna teraz ostatnia grupa dzieci i młodzieży. Od 17 lutego do 2 marca wypoczywać będą mieszkańcy województw lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego. Aby ferie były udane, warto wybierać produkty spożywcze dobrej jakości w sklepach i restauracjach – przypomina Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS).
#IJHARSnaFerie to hashtag promujący akcję IJHARS, która zachęca do świadomego wyboru wysokiej jakości produktów spożywczych. Akcja informuje o prawach konsumenta, które są istotne zwłaszcza podczas wyjazdów, podczas których kupujemy jedzenie lub korzystamy z usług restauracji.
Produktem, którego nazwa została zarejestrowana przez Komisję Europejską jako chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), jest oscypek. Cały proces technologiczny, czyli produkcja, przetwarzanie i przygotowywanie takiego produktu odbywają się na określonym obszarze geograficznym. Nazw zarejestrowanych nie można zatem stosować dla przypadkowych produktów o zbliżonym składzie lub smaku. Podobnie jest z serami feta oraz halloumi. Jeśli wybieramy sałatkę z dodatkiem serów, to zwracajmy uwagę na nazwy typu ser „à la feta” „à la halloumi”, „w stylu feta”, „jak halloumi”, itp.
IJHARS zwraca uwagę na marketingowe chwyty, które często służą jedynie przyciągnięciu klienta. Mowa tutaj o sloganach takich jak „manufaktury smaku”, „tradycyjne jadła”, „wiejskie” i „domowe” potrawy.
Jeśli otrzymana zupa była zimna, ryba lub kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, to mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji można domagać się np. obniżenia ceny. Jest jednak jedno „ale” – nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, np. nie smakowało zamówione danie.
Podczas korzystania z usług gastronomicznych ważne jest zwracanie uwagi na skład potraw i zawarte w nich alergeny, zamiast sugerować się jedynie nazwą dania. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być łatwo dostępna dla każdego klienta, na przykład w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Zaleca się zapoznanie z nią przed złożeniem zamówienia, podobnie jak z informacją o cenie i wielkości porcji.
W sklepie sprzedawca ma obowiązek udostępnić informacje dotyczące składu oferowanych produktów i potraw, w tym nazwę, skład (z uwzględnieniem alergenów) oraz okres przydatności do spożycia. Ważne jest, aby zwracać uwagę na informacje zawarte na etykietach, takie jak daty „należy spożyć do” i „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem”, które nie oznaczają tego samego.
Jeśli masz wątpliwości co do jakości zakupionego towaru lub nie jesteś zadowolony z jego stanu, skontaktuj się z wojewódzkimi inspektoratami jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. IJHARS przypomina, że masz prawo zgłosić tę kwestię. Poniżej znajdziesz kontakt:
Źródło: pap-mediaroom.pl